Osłabienie

powrót

Proces chorobowy jest bardzo obciążający dla organizmu. W czasie jego trwania zwiększa się zapotrzebowanie na energię oraz składniki odżywcze. Aby przyspieszyć powrót do zdrowia, należy się właściwie odżywiać.
 

Skutki choroby dla organizmu

Choroba jest stanem, podczas którego następuje zaburzenie funkcji narządów, najczęściej spowodowane zakażeniem wirusowym, bakteryjnym, stanem zapalnym, oparzeniem itd. Organizm, aby pokonać chorobę, uruchamia wiele mechanizmów obronnych, do których należy między innymi gorączka. Zarówno podczas gorączki, jak i toczącego się stanu zapalnego zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na białko oraz energię. Chorobie często towarzyszą jednak brak apetytu i zaburzenia smaku, co sprawia, że chory odmawia spożywania posiłków. W efekcie traci na wadze, następuje osłabienie i spadek odporności organizmu. Pacjent popada w apatię i traci chęć do życia. Często nie ma nawet siły, aby wstać z łóżka. Aby nie dopuścić do pogłębienia stanu chorobowego oraz przyspieszyć proces zdrowienia, należy wprowadzić odpowiedni sposób żywienia.
 

Żywienie po chorobie

Sposób żywienia podopiecznego powinien być dopasowany do jego aktualnego zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze, a także do jednostki chorobowej i tolerancji pokarmowej.

Aby nie obciążać układu pokarmowego, posiłki o niewielkich objętościach należy spożywać 5 razy dziennie, o stałych porach.

Dania powinny być lekkostrawne, bogate w białkowo oraz dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych (białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i sole mineralne). Potrawy najlepiej przygotowywać, gotując w wodzie, na parze lub piekąc w folii. Taki sposób ich przyrządzenia sprawia, że nie tracą zbyt dużo wartości odżywczych.

W menu chorego nie może zabraknąć przede wszystkim białka, które jest niezbędne do regeneracji organizmu po przebytej chorobie. Dobrym źródłem pełnowartościowego białka są mleko i jego przetwory (jogurty, kefiry, biały ser) oraz mięso drobiowe i wołowe.

Natomiast ryby (dorsz, morszczuk, łosoś, sola, pstrąg, tuńczyk) oprócz łatwo przyswajalnego białka dodatkowo zawierają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminy A i D, które są konieczne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a także wzmacniają odporność.

Warzywa i owoce stanowią doskonałe źródło witamin, soli mineralnych oraz flawonoidów, które wykazują działanie przeciwbakteryjne, przeciwzapalne oraz przeciwnowotworowe. Obecny w warzywach i owocach błonnik zapobiega zaparciom, reguluje pracę jelit oraz chroni przed miażdżycą.

Źródło węglowodanów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu, powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe (pieczywo pełnoziarniste, ryż brązowy, kasza gryczana, kasza jęczmienna, muesli). Zawierają one witaminy z grupy B, które korzystnie wpływają na stan skóry i funkcjonowanie układu nerwowego.

Należy spożywać odpowiednią ilość płynów (2-3 litry dziennie), najlepiej w postaci soków z owoców cytrusowych lub z marchwi albo herbat ziołowych (melisy, mięty, rumianku) czy zielonej herbaty, która posiada właściwości przeciwnowotworowe. Obecna w napojach woda oczyszcza organizm z toksyn oraz jest konieczna do prawidłowego funkcjonowania nerek oraz układu krążenia.

Jeśli chory nie chce spożywać posiłków, traci na wadze, czuje się osłabiony – warto rozważyć uzupełnienie diety gotowymi produktami odżywczymi typu Nutridrink. Preparaty te dostępne są w każdej aptece, w małej objętości zawierają dużo energii oraz białka. Ich regularne spożywanie sprawi, że chory szybciej odzyska siły i wróci do zdrowia.

Prawidłowe odżywianie jest konieczne, aby organizm chorego mógł się szybko zregenerować, a chory nabrał sił, chęci do życia i szybko cieszył się pełnią zdrowia.

 

 

Autor: Redakcja “Opieki nad chorym”