Co zrobić, żeby przytyć?

powrót

Dieta osoby, która chce przybrać na wadze w zdrowy sposób powinna być wysokoenergetyczna i wysoko białkowa, ale jednocześnie lekkostrawna – by nie obciążała zbytnio układu pokarmowego. Zapotrzebowanie kaloryczne dorosłej osoby o średniej wadze, umiarkowanie aktywnej fizycznie to 2500 kcal dla kobiety i 3000 kcal dla mężczyzny.

WIĘCEJ KALORII!

Dieta wysokokaloryczna powinna pozwolić na dostarczenie do organizmu ok. 40 kcal/ kg masy ciała, czyli: osoba o wadze 50 kg, która chce przytyć, powinna zjadać co najmniej 2000 kcal dziennie.

BIAŁKO JEST WAŻNE!

Należy jeść jak najwięcej pełnowartościowego białka, dlatego warto wybierać chude mięsa i wędliny, a także jaja, jogurty, twarogi i ryby. Warto włączyć do diety ryby morskie: dostarczają one dużą ilość białka i zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych.

KALORYCZNIE I ZDROWO!

Zdrowe i jednocześnie kaloryczne są między innymi banany, winogrona, awokado, owoce suszone oraz orzechy. Do przyrządzania potraw warto stosować oleje roślinne lub masło. Tłuszcze zaleca się dodawać na surowo do gotowanych potraw.

LEKKO NA ŻOŁĄDKU!

Aby dieta była lekkostrawna, zalecane jest głównie gotowanie – w wodzie lub na parze – oraz pieczenie w piekarniku. Nie powinno się przyjmować pokarmów i potraw wędzonych, smażonych lub pieczonych z dużą ilością tłuszczu, gdyż przez długi czas zalegają one w żołądku oraz mogą powodować wzdęcia.

JAKOŚĆ I ILOŚĆ POSIŁKÓW

Posiłki powinny być świeżo przygotowane i apetycznie podane. Wszystkie posiłki w ciągu dnia warto podzielić na 4 – 5 porcji i starać się je jeść o tych samych porach, w spokojnej, przyjaznej atmosferze. Ostatni posiłek powinno się spożyć na ok. 2 godziny przed snem.

CHCESZ PRZYTYĆ? RUSZAJ SIĘ!

Wskazana jest umiarkowana, ale regularna aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia pobudzają apetyt. Odpoczynek wskazany jest głównie po posiłkach: jeśli jest to możliwe – warto zastosować poobiednią drzemkę lub sjestę.

CZEGO UNIKAĆ?

Nie warto pić napojów gazowanych – co prawda szybko sycą, ale oprócz duże ilości cukru nie dostarczają do organizmu żadnych składników odżywczych – lepiej pić niegazowaną wodę mineralną lub soki z owoców i warzyw.

Czy sięgać po słodycze? Warto powstrzymać się od jedzenia słodyczy – są co prawda kaloryczne, ale hamują apetyt i często są ciężkostrawne.

Należy też starać się nie palić papierosów – palenie tytoniu zmniejsza apetyt, a organizm zużywa dużo energii na metabolizowanie zawartych w papierosach trucizn.

NADAL NIE MOGĘ PRZYTYĆ – CO ROBIĆ?

Jeżeli pomimo stosowania diety wysokoenergetycznej i wysokobiałkowej nie udaje się przytyć – należy skonsultować się z lekarzem. Lekarz, pielęgniarka lub farmaceuta mogą polecić specjalistyczne preparaty odżywcze, które w niewielkiej objętości – 200 lub 125 ml – zawierają dużą dawkę energii, białka i innych substancji odżywczych.

Specjalistyczne preparaty odżywcze, np. Nutridrink, są gotowe do spożycia, przygotowane w płynnej formie, która ułatwia ich stosowanie. Nutridrink w 125 ml preparatu zawiera aż 300 kcal i 12g białka, a stosowany regularnie, 2 butelki dziennie przez min. 14 dni, odżywia organizm i dostarcza dodatkową porcję energii.

Preparaty typu Nutridrink dostępne są bez recepty w aptekach stacjonarnych i internetowych.

Nutridrink to dietetyczny środek spożywczy specjalnego przeznaczenia medycznego do postępowania dietetycznego w niedożywieniu związanym z chorobą. Stosować pod nadzorem lekarza.